onsdag, augusti 17, 2011

Skolstart

Idag har barnen börjat skolan. Alva börjar sitt sista år på gymnasiet och det är med viss vånda jag inser att jag har min kloka och balanserade flicka hemma i knappt ett år till. Om allt går som hon vill sticker hon ju till Umeå för att studera vidare sedan.

Justus börjar åttan. Motvilligt. Jag kan inte säga att han hatar skolan, men han tycker oändligt mycket bättre om att få rå sig själv och läsa och spela spel och tänka på saker än att tvingas vara uppmärksam i ett klassrum. Hårda bud, min son. Det är sådant man måste göra. Nytt för honom är att de får sina första betyg.

Tönnes har bytt skola och jag är riktigt nervös. Trots att jag vet att han klarar det. Han har med sig gamla klasskompisar och framförallt Carro, bästa läraren. Men det känns pirrigt för mig. Till råga på allt var det en bild från skolans skolgård i dagens UNT, ett av exemplen på dötrista skolgårdar bestående av sprucken asfalt och en gunga ungefär. Han har hunnit vara på fritids två dagar och vänja in sig lite, men idag är det första dagen han åker taxi från skolan till fritids. Hoppas allt flyter nu, det har varit strul med taxin den här dagarna. Priset togs nog i går morse när Tönnes och hans mångåriga taxikamrat P kommer fram till Bullerbyn, P får kliva ur men Tönnes blir tillsagd att sitta kvar i taxin och blir skjutsad till Labanskolan. Allt redde ut sig till sist men personalen på Bullerbyn berättade att Tönnes hade varit ganska upprörd när han äntligen kom fram. Tacka sjutton för det. Tönnes visste ju precis var han skulle stiga av, nämligen vid Bullerbyn och tillsammans med P.

Sigvard har väl skuttat iväg glad som vanligt till sitt sista år på Ekuddenskolan. Nu är hans klass treor och störst på skolan.

Hoppas att detta skolår blir roligt och utvecklande för dem alla.

Inga kommentarer: