måndag, september 05, 2011

Memory lane

Vad bra man mår av att titta på "Fem myror är fler än fyra elefanter" tillsammans med Tönnes. Han fick hela serien på DVD i våras, mest av en slump, och som han gillar den. Det är när jag sitter bredvid honom som jag märker hur mycket han lever sig in och härmar. Det är fantastiskt. Jag får också en klar bild av hur svårt det är för honom att forma ljud. För den som inte sett serien eller inte minns den kan jag berätta att det i varje avsnitt förekommer många upprepningar av att räkna från ett till tio/tjugo samt av alfabetet. När Tönnes säger efter hör jag hur knepigt det är med konsonanter och hur knivigt det är att skilja mellan vokalljuden. För att inte tala om hur svårt det är med flerstaviga ord. Men han pratar på, och skrattar, och härmar och är bara lycklig. Det blir jag med. Av denna pojke.

Sedan är det också trevligt att återuppleva dåliga gamla vitsar. Mina favoriter är de absurda.
Fråga: Varför skall man inte gå in i djungeln mellan klockan tolv och tre?
Svar: Därför att då tränar elefanterna fallskärmshoppning.
Följdfråga: Varför är krokodilen så platt?
Svar: Den gick in i djungeln mellan klockan tolv och tre.


Inga kommentarer: