lördag, september 24, 2011

Mycket med det där

Planera din körning. Jo, tjena. Redan innan vi satte oss i bänkarna för handledarutbildningen för oss som skall övningsköra med hugade körkortsspekulanter visste jag att min stora brist i trafiken också är en rätt viktig sak. Och fick det bekräftat. Jag vet inte vad det är som gör att jag har så svårt att uppfatta trafiksituationer och planera körningen i enlighet med dem, men uppenbarligen är det något fel på perceptionen. Landsvägskörning är det inga problem med, men stadstrafik...

Alva och jag pratade om det efteråt. Jag erkände att jag har vissa svårigheter med uppmärksamheten och att tolka trafikbilden. Då fnissade hon och sade att jag skulle tänka på hur det blir den dag det är Justus som skall övningsköra. Han är nämligen familjens erkänt mest tankspridda person, och det med råge. Jag tog honom i försvar och menade att han visst kan skärpa till sig när han måste, men jag medger att jag mycket väl kan se det framför mig: Justus vid ratten, jag bredvid. En cyklist kommer ut på vägen. Justus tittar rakt fram och är miltals borta i sin fantasi. Jag ropar. Justus vaknar och hinner förhoppningsvis reagera i tid. Oj. Men jag hittade ett fiffigt pedagogiskt upplägg i handledarhandboken (!), nämligen så kallad berättande körning. Om jag får ungen att prata om vad han har tänkt göra och varför hela tiden borde han inte kunna glida iväg. Det är några år kvar tills dess. Jag hinner träna detta på Alva först och Justus hinner växa till sig. Inte för att Alva har problem med att fokusera, men jag måste öva mig!

Inga kommentarer: