måndag, september 12, 2011

Nya rön

I dag fick jag vet något jag aldrig har hört förut. Jag trodde att Downs syndrom berodde på ett kromosomfel som är oföränderligt, även om individerna som har det medfödda felet kan utvecklas på många olika sätt. Men Försäkringskassan vet tydligen något helt annat. Enligt det intyg jag har fått för att skicka in till sagda kassa för att få ersättning för dagar jag eller Tönnes pappa eller styvpappa varit hemma med honom vid sjukdom kan Downs syndrom liksom växa bort. Intyget gäller nämligen bara i två år, sedan skall man ompröva fallet.

Tänk. Här trodde jag att Tönnes har ett handikapp som är en del av honom. Men om två år kan det ha avtagit! Varför har ingen läkare någonsin talat om det för mig? Vilken tur att Försäkringskassan sitter på kunskaperna, annars hade jag lätt kunnat tro att Tönnes i hela sitt liv kommer att ha speciella behov av hjälp och i viss mån tillsyn.

3 kommentarer:

em sa...

Världssensation!
Taskigt bara att försäkringskassan har häckat på denna kunskap ända till nu.
Margaretha

Jenny sa...

Precis. Det här hade de kunnat dela med sig av, tycker jag. (Suck.)

Jonas sa...

Gället tydligen inte bara Downs:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-att-benet-inte-vaxt-ut