torsdag, september 01, 2011

Populärkulturellt inlägg

Jag har en fråga som känns viktig att lyfta, här. Om man har ett gäng utomjordiska kloner och tänker sig att ta kål på dem eftersom rymdlingar av princip är elaka utom i Star Trek, där de första utomjordiska varelser människorna träffade var från planeten Vulcan och inte några stridisar direkt (live long and prosper) även om de har ett dödligt grepp, är det så att det finns en speciell klon som man skall slå ut för att den är ursprungsklonen? Jag tycker det verkar skumt. Poängen med kloner är väl att de är identiska och då borde man glatt kunna klona vidare från klon 7 lika väl som från klon 1. Nä, där får ni smäll på fingrarna för ytterligare att glapp i manus, Arkiv X-författare.

Jag brukar sällan hänga upp mig på skriande ologiska skeenden i den typen av film och TV-serier eftersom själva utgångspunkten är att verklighetsförankringen skall vara lite svajig. Men det finns bra serier som klarar att få allt att ändå verka någorlunda trovärdigt. Där reder sig flera av mina andra älsklingar som Buffy, Battlestar Galactica och Deep Space 9 mycket bättre. Voyager och Star Trek: The Next Generation dras ner av lite för många avsnitt med "planeten med lättklädda kvinnor", men är sällan lika fulla av bristande logik som Arkiv X.

Jag tittar vidare i en slags förundrad fascination. Jag ser med helt andra ögon än vad jag gjorde när Arkiv X sändes i Sverige första gången. Ryser och tänker och undrar, inspirerad av serien, konspirationsteoretiskt hur mycket pengar det republikanska partiet skyfflade in i produktionen en gång i tiden. Med tanke på hur mycket manus underblåser galna teorier (ett axplock: utomjordingar förses med aborterade foster som de kan experimentera med, utomjordingarna finns bland oss, regeringen och federalismen är ond och döljer sanningen om alla som blivit bortförda) som bara väntar på att bli upplockade av personer som Michele Bachman undrar jag om det inte fanns en tanke bakom.

Notera: serien började produceras under Clintons presidenttid. FBI-chefen Skinner, han som är rättrådig och alltmer försöker hjälpa Mulder och Scully, har på sin vägg foton av två potentater. Den ena är Bill Clinton, den andra är Janet Reno (dåvarande justitieminister). För mig som har en politisk hållning som lutar mer åt Clinton och Reno än åt Reagan- och Bushadministrationerna känns det konstigt att det är en demokratisk regering som utmålas som de mörkläggande skurkarna. Så naivt kan man tänka fast man vandrat ett antal år på klotet.

Inga kommentarer: