måndag, oktober 17, 2011

Det som betyder något

I någon vecka nu har jag varit småputtrig på Tönnes eftermiddagschaufför, för han har ringt till mig när Tönnes skall till Olle och vice versa. Jag tänker lite surt "de får ju för tusan en körorder där det står precis vart ungen skall när, var och hur". Men idag slutade jag puttra, för när jag kom ner och hämtade Tönnes visade det sig av det korta samtal vi hade, chauffören och jag, att han pratar med Tönnes. Han skojar med honom och Tönnes svarar. De kommunicerar och föraren har respekt för Tönnes.

Det var till exempel därför chauffören idag först hade ringt till Olle - för när han frågade Tönnes vart han skulle hade Tönnes sagt "pappa". Ja, sade jag, han säger alltid "pappa". Nä, svarade chauffören, för under förra veckan, när han alltså skulle hem till sagda pappa, då hade ungen svarat "mamma" på frågan! Och tro mig, det beror inte på att Tönnes inte vet var han bor för tillfället. Han har järnkoll. Han har verkligen koll. Han har helt enkelt fintat chauffören.

Så här har det varit flera gånger. Så fort en av taxichaufförerna, på morgonen och eftermiddagen, visar att de gillar Tönnes och har en relation till honom och berättar om vad han sagt eller gjort i taxin, då älskar jag dem. Den mänskliga biten - den är viktigast. Då är de en del av det mycket viktiga nätverk som finns runt Tönnes, och som jag är så rädd skall försvinna med alla omorganisationer och annat okänt framför oss. Själva skolskjutsen kommer säkert att vara kvar i alla fall. Hoppas jag.

1 kommentar:

Elisabeth Schönfelder sa...

Tala om för chauffören hur mycket du uppskattar det! Tror nog han kommer att bli glad av att få höra det!!!