lördag, oktober 15, 2011

Inga skaldjur för mig, tack

Jag trodde inte att jag hade någon särskilt rädsla eller så för djur och natur. Jag är inte särskilt rädd för ormar exempelvis, och blir inte äcklad av sniglar eller daggmaskar. Möjligen om de är mos, men då tycker jag lite synd om dem samtidigt. Men så upptäckte jag för något år sedan när jag läste Stephen Kings "The Gunslinger" att beskrivningen av hans påhittade lobstrosities (har inget vidare förslag till översättning där) störde mig mycket. Jag tyckte de var så läbbiga att jag fortfort läste vidare för att komma undan dem. Sedan dess inser jag att jag inte gillar stora skaldjur. Krabbor och humrar är otäcka.

Intet ont anande drabbades jag av dem igen. Läser Arthur C Clarkes "The songs of distant Earth" och plötsligt dyker det upp monstruösa skaldjur igen. Inte schysst. Hittills vet jag inte om de är trevliga typer eller om människorna lyckas reta upp dem, men det är läskigt bara att föreställa sig fyrameterslånga krabbor med tentakler kring munnen. Uff.

Inga kommentarer: