lördag, oktober 29, 2011

Obegripligt

Nedskärningar på min funktionshindrade sons skola, alltså. En ledsen pappa säger efter informationsmötet "vad är det man betalar skatt för, jag trodde det var till sådant här". Det är en reaktion som är ganska vanlig. Att man anser att skattepengarna skall användas bland annat för att hjälpa de som i sig själva inte är en stark grupp som talar för sig.

Min första tanke var att nu har svenskarna två mandatperioder i rad röstat fram regeringar som vill sänka skatterna. Om skatterna sänks måste man få pengar någon annan stans ifrån, och jag antar att det är där man räknar med att näringslivet skall blir så framgångsrikt och att privata verksamheter startas och att man därigenom skall få mer pengar till samhällets gemensamma verksamheter. Jag har aldrig begripit hur det går ihop; räknar man med att företagare skall skänka pengar till den offentliga sektorn, eller hur menar man att människor skall få nytta av pengarna annars? Jag hör till dem som tycker att idén med att betala skatt är genialisk. Alla bidrar, alla får del av vård och skola och andra samhällstjänster. Det är en garanti för att man inte måste vara född med pengar för att få utbilda sig, eller få hjälp om man är sjuk.

Man säger att det är bra för medborgarna med sänkta skatter för då blir det mer över i plånboken. Frågan är hur mycket. Hur mycket tjänar jag som enskild medborgare på att betala något mindre i skatt för att få behålla den blygsamma summan i plånboken? Inget alls, anser jag. Det jag får kvar räcker nämligen inte på långa vägar till att, exempelvis, ordna upp situationen i min sons skola. Mina pengar som är kvar i plånboken är inget som jag kan använda för att återanställa de tre assistenter som har fått lov att gå, för det är alldeles för lite pengar. Ekvationen går inte ihop. Det är faktiskt så att oavsett om man helt tar bort skatten så kommer jag ändå aldrig att ha så mycket pengar att jag kan anställa lärare och se till att skolan får de resurser som behövs. Jag lägger hellre de pengarna i vår stora, gemensamma pott så att alla kan få nytta av dem.

Inga kommentarer: