onsdag, oktober 12, 2011

Rena dimman

Nu tar jag bladet från munnen och säger vad jag tycker. Jag tycker att det är omoraliskt att röka. Undrar om det känns bra för rökarna, att för varje nytt cigarrettpaket de köper stöder de en industri som är fullkomligt hänsynslös och skiter i sådana löjliga begrepp som folkhälsa. Tobaksindustrin försökte i åratal förneka, och sedan mörka, sambandet mellan rökning och cancer. Det hade de mycket väl kunnat ro i land eftersom de drar in så snuskigt mycket pengar på tobaksförsäljning.

Varför börjar människor överhuvudtaget röka idag? Alla vet att rökning är mycket dåligt för hälsan. Alla kanske inte vet eller tänker på tobaksbolagen och deras unkna sätt att bryta sig in på nya marknader genom att marknadsföra tjejcigaretter och annat, men att reklam är avsedd att påverka oss till att göra val, det vet nog de flesta. Det får jag inte att gå ihop. Varför väljer man att lyssna på reklam där avsändaren inte har något som helst intresse av dig, individen, ditt liv och din hälsa, för det tvivelaktiga nöjet att dels få försämrad fysik, dels kasta pengar rätt in i gapet på storindustrin? Stort frågetecken. Mycket stort.

Stöd inte tobaksindustrin. Lika lite som du vill stödja vapenindustrin eller andra mindre trevliga näringar vill du öka tobaksbolagens inflytande. Hoppas jag.

Inga kommentarer: