onsdag, oktober 26, 2011

Snickra ihop en text

Jag håller på och försöker få ur mig en debattartikel till UNT. Det kommer sig av att jag var på föräldramöte i Tönnes skola igår kväll. Vi fick information om nedskärningarna som skall sjösättas om två veckor. Tre klasser blir två och tre assistenter har fått gå. Ingen var glad, inte rektor eller representanter från Resurs och kunskap och sannerligen inte vi föräldrar heller. Jag hade tänkt mig att mest lyssna och inte säga så mycket. Det blev förstås tvärtom. Kände mig oerhört storkäftad emellanåt. Det slutade med att jag sade till de föräldrar som jag har känt i princip sedan Tönnes föddes (de barnen har i stort sett följt varandra genom skolåren med några undantag) att jag kunde skriva ett utkast till en insändare och frågade om de ville haka på. Det ville de flesta. Rektor antydde att hon inte skulle ha något emot om vi som föräldrar började väsnas gentemot politikerna.

Jag kom hem och satte mig ner och skrev. Det blev för långt för en insändare, och så svarade en förälder att vi kunde skicka in den som en debattartikel istället. Jag tyckte det lät bra och började med att kontrollera vad UNT har för krav för att ta emot en debattartikel. Till att börja med får den inte vara utformad som ett öppet brev. Okej, då ändrade jag det. Det borde jag ha förstått själv, tänkte jag och skämdes lite. Det var fort ändrat. Sedan kom jag till textlängden. Mitt utkast är för långt för att fungera som insändare men för kort för en debattartikel. Nemas problemas, tänkte jag som brukar kunna producera rätt stora mängder text. Men nu kommer vi till kruxet. Jag kan få ur mig en massa ord när jag skriver bara til lyst, men när jag skall få ihop något som är så att säga på riktigt och som jag vill att flera skall ställa sig bakom så att vi möjligen kan påverka en negativ utveckling; då är det tvärstopp. Jag kan bara inte formulera mig på rätt sätt. Orden kommer inte.

Jag försöker sitta stilla i båten någon dag till. Inväntar fler reaktioner från föräldrarna som fått mitt första utkast. Kanske ramlar något på plats. Annars är det bara att börja yxa till något som jag sedan kan fila ner. Skrivandet är ett hantverk. Sällan blir det så tydligt som när den nödvändiga inspirationen skiner med sin frånvaro.

O skrivandets musa, kom till mig och hjälp mig att göra texten tydlig och läsvärd.

1 kommentar:

Robert Damberg sa...

Om du vill ha ett utomstående öga på texten så maila bara. Robert