söndag, november 20, 2011

Böcker, böcker, böcker

Nu har jag avslutat Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen. Den tyckte jag mycket om. Hon är så klurig, hon Kerstin Ekman. Jag glömmer aldrig den stora läsupplevelsen det var för mig att läsa Rövarna i Skuleskogen som jag fick i julklapp när jag var nitton. Det var en bok jag säkert inte hade valt själv, så det var en väldig tur att jag fick den och inte gick miste om upplevelsen.

Jag har alltid en bok på gång (jag förstår inte hur man inte kan ha det) och kastade mig över den bok som min vän Mona tipsade mig om. Det är Peter Hoegs Elefantskötarnas barn. Vissa böcker har den verkan på mig att jag redan efter några sidor är lycklig och i andanom gnuggar händerna över att det är så mycket bok kvar att läsa. Ju närmare slutet jag kommer blir det jobbigt eftersom boken snart är slut. Vet inte om det är bra eller dåligt, men än så länge befinner jag mig i det tidiga euforiska tillståndet.

1 kommentar:

em sa...

Det gäller att ha nya tjocka böcker, utan bilder och med små bokstäver, på lut, så blir läsningen av bokens sista kapitel inte så traumatiskt.
Project Gutenberg och Projekt Runeberg finns ju alltid.
Margaretha