tisdag, november 15, 2011

Kropp

Vi satt kvar vid matbordet och pratade en stund igår, mina stora barn och jag, sedan Piff och Puff hade dragit från köket till andra äventyr. Så kurrade Justus mage och så började vi prata om hur pinsamt det är när magen kurrar under en konsert. Det har vi upplevt alla tre. Däremot, kom vi fram till, så är det störande när man börjar hosta men inte alls pinsamt på samma sätt som magkurr. Därför att magkurr påminner om matsmältning och att man måste gå på toa med jämna mellanrum, och det är pinsamt. Vi vet inte varför det är så men konstaterade att det är så det ser ut i samhället. Trots att alla människor har i stort sett samma kroppsfunktioner.

Själv tänkte jag vidare lite senare. Jag hör till de personer som anser att kön inte spelar särskilt stor roll när det gäller hur en människa är, klarar av eller vilken intelligensgrad man har. Däremot har jag upplev väldigt tydligt under mitt liv att jag är min kropp. Jag lever i min kropp. Det kommer jag aldrig ifrån. I mitt (kvinno)liv har kroppen mycket tydligt låtit höra av sig. Mens. Höfter. Mage. I mitt fall även graviditeter, förlossningar och amning. Kroppen är en reell faktor i livet. Jag vet inte hur en man upplever sitt kroppsliga liv, så att säga, men jag utgår ifrån att det händer saker även i en manskropp utöver puberteten. Vi bor alla i varsin kropp, det är universellt. Därför är det lite märkligt att det kroppsliga ofta upplevs som pinsamt. Utseendemässigt kan vi prata i evigheter om kroppen, men kroppens funktioner är tydligen så privata eller skamliga att vi mörkar dem lite. Det gör jag också. Jag berättar inte för alla när jag har varit på toa och hur resultatet ser ut (det gör man bara om man ligger på sjukhus där läkarna visar ett patologiskt intresse för urin och avföring), för även jag tycker att det är en helt annan sak än att prata om min stora fembarnsmage eller höfterna eller min näsa eller något som sitter på ytan.

Lite privat kan man gärna få vara. Men jag tycker att det är ganska fånigt att det skall vara så oerhört skämmigt när magen kurrar.

Inga kommentarer: