fredag, december 02, 2011

Den "rätta" föräldern

Sjuk och vissen. Började fundera på om jag har Alvedon hemma och så gick tankarna till förra gången jag var på ett apotek, nämligen på Doc Morris i resecentrum. Där hade de en sådan där fusktermometer som man brukar använda på förskolorna, det vill säga en pryl som bara visar att ungen har förhöjd temperatur men inte hur mycket. Just den här termometern saluförs under att namn som jag blir galen av. Den heter Mother´s touch. Och så en bild på en mamma som lägger sin hand på barnets heta panna.

Jodå. Det är bara mammor som har det där rätta handlaget och instinkten för att ta hand om sitt sjuka barn. Det vet ju alla att pappor inte har en susning om vad de skall göra när barnet är sjukt, om de ens har märkt att telningen inte är kry. För pappor har inte den där instinkten som alla mammor har. Sådant här gör mig så arg att jag inte vet vart jag skall ta vägen. Undra på att vägen till jämställdhet är allt annat än rak, när vi fortfarande håller på och påstår att den förälder som har snopp inte kan vara omvårdande. Om jag vore man skulle jag demonstrera på ett torg någonstans. I stället försöker jag uppfostra mina söner till att vara människor snarare än kön. Så att de åtminstone inte har i bakhuvudet att de inte skulle duga lika mycket som sina hypotetiska barns andra förälder när de får barn, om och när den dagen kommer.

P.S. Nu tänkte jag heteronormativt igen. Jag utgick ifrån att mina söner får barn med kvinnor. Och de skulle de naturligtvis få på ett eller annat sätt även om de skulle vara gay; en kvinna har en gång fött barnet hur det än sedan har kommit till familjen. Jag undrar faktiskt hur föräldraskapet och rollerna funkar för samkönade par - där kan ju inte den ena komma dragande med att säga att "det där fattar du inte för du är man". Eller "det där begriper jag bättre för att jag är kvinna".

Inga kommentarer: