måndag, december 19, 2011

Lät det verkligen sådär eller Var är min skämskudde

Igår gav vi (Uppsala domkyrkokör) traditionsenligt två konserter. Den andra konserten blev inspelad och efter idogt petande lyckades jag äntligen ladda över filerna till min Ipod. Och har lyssnat. Det är nyttigt att höra inspelningar av kören, för helheten låter nämligen inte alls som det gör där jag står. Det vill säga i mitt lilla hörn med mina förstasoprankompisar framför och bredvid mig, samt med några basar som stadig grund något till vänster bakom mig. Mitt starkaste intryck av inspelningen är att vi sopraner låter förfärligt barnsliga. Så lät det inte i mina öron där jag stod och gapade. Visst är det konstigt?

Annars låter det trevligt värre, tycker jag. Det är bara när jag framför min presentation som jag måste plocka fram skämskudden när jag lyssnar. Jag vinnlade mig verkligen om att dra ner på farten eftersom jag vet att jag talar snabbt och därmed ganska otydligt. På inspelningen går det väääldigt fort i alla fall...suck. Dessutom håller jag på att dö när jag hör hur mycket jag läspar. Det blir värre när jag är trött, och det var jag, men det var ändå en smärre chock att höra hur framträdande läspningen är. Jag ångrar att jag inte fortsatte med tandställning ett tag till, kan jag säga. Men när jag som trettonåring hade haft tandställning i två år och hade tappat bort den på isen vid Gräsö vid längdskidåkning och picknick längs med strandlinjen ett sportlov, då var jag less. Så när jag kom till folktandvården för att berätta att jag liksom hade haft bort tandställningen och de sade (varför, kan jag undra så här många år i efterhand) att det såg riktigt bra ut och frågade om jag ville fortsätta eller inte (återigen, varför?), gissa vad jag svarade. Därav den fortsatta läspningen som beror på ett ganska präktigt överbett. Det kan jag väl leva med - men jag måste verkligen dra i bromsen ännu mer varje gång jag skall säga något framför folk.

Åter till själva musiken. Bortsett från de/oss barnsligt låtande sopraner var det finfint. Ni missade något, ni som inte var där. Kom redan nu ihåg att boka in den fjärde söndagen i advent 2012 för domkyrkokörens julkonsert. Om inget oförutsett inträffar står vi där igen med glitterspray i håret och sjunger för er.

Inga kommentarer: