fredag, december 30, 2011

Orden, de märkliga

Det är inte alltid så lätt med ord när man är barn. Framför allt om man inte riktigt uppfattar vad de betyder när de ingår i en sångtext eller står i en text. Jag har ett barn som rätt ofta hör något annat än vad som sägs, skrivs eller sjungs, men som frimodigt använder ord ändå. Det tycker jag är skönt, och det ger mig dessutom storartade möjligheter till att slå till och bli allmänbildningsuppfostraren som kan förklara ordets innebörd och bakgrund och så mycket jag bara kan proppa in i den arma ungens skalle.

Jag brukar undvika att fnissa när det blir fel, men igår var det svårt. Fortfarande nattar jag mina två yngsta pojkar och då läser jag en förkortad aftonbön med var och en av dem. Igår sade Sigvard att han kunde hela bönen och så läste han hela för mig.
"Det går en ängel kring vårt hus
hon bär två förvilda ljus
hon har en bok i sin famn
nu somna vi i Jesu namn".

Min mormor brukade läsa så här med mig:
Det går en ängel kring vårt hus
han bär på två förgyllda ljus
en bok han har uti sin famn
nu somna vi i Jesu namn.

Det är troligtvis den versen Sigvard har hört (förmodligen av sin pappa) och lätt förvanskat. Det finaste är förstås de förvilda ljusen. Om man som jag tänker på innebörden av ord blir det svårt att begripa varför inte ungen började grunna på vad i hela fridens dar förvilda ljus var, men om han bara läser upp något han hört och vuxna ändå brukar säga så mycket man inte förstår, ja då blir det lika rimligt att ljusen är vilda som gyllene. Jag rättade försiktigt. Det var inte läge för stora förklaringen då, men den kommer. Han måste ju förstå vad det är han säger!

2 kommentarer:

em sa...

Så många missuppfattade ord det finns här i världen - ibland(läs ofta) hör man vuxna säga saker som får en att hoppa högt.
Och varför inte förvilda, det finns ju förtvivla och försvaga, bland många andra "för-ord". Dessutom gillar jag att ängeln blev femininum.
Gott nytt år!
Margaretha

Jenny sa...

Ja, jag blev rätt glad över den kvinnliga ängeln.
Gott nytt år även till dig!
Jenny