tisdag, januari 24, 2012

Min karriär som tjuv eller Justus ögon höll på att trilla ur skallen

De bästa stunderna är när man kommer igång och pratar med barnen om ditten och datten. För en stund sedan var Alva, Justus och jag samlade i köket och samtalet råkade på slingriga vägar komma in på varför man som barn vill göra det man inte får. Jag bekände att jag hade varit ett väldigt tråkigt barn, för jag kan verkligen inte minnas att det var något jag ville göra men inte fick och gjorde i smyg istället. Jag var antagligen vare sig nyfiken eller äventyrslysten. Jag drogs med att palla äpplen en sommar, visserligen. Det kom jag inte ihåg när jag pratade med ungarna, utan mitt stora avslöjande inför dem var att jag som sjuåring stal en glaskula av en kompis. Den var vackert grön, liten och såg ut som en trollkula. Jag hade ont samvete för det i åratal.

När jag hade berättat om stölden av glaskulan skulle jag avrunda med ett passande talesätt. Eftersom mitt huvud är tokigt påskruvat sade jag givetvis fel och vände på uttrycket, avbröt mig i mitten och började skratta. Alva begrep vad jag skulle säga. Men Justus väntade tålmodigt ut mitt svammel och fniss och frågade så: "Men mamma, nu måste jag få veta. Hur stor var den där silverskålen egentligen?". Och såg lite orolig ut.

Denne min älskade son har nämligen huvudet till tre fjärdedelar fyllt av musik och berättelser och uppfattar inte riktigt allt som sägs på det sätt man framför det. Den här gången må han vara ursäktad eftersom mitt framförande var lite oredigt, men jag höll på att garva läppen av mig. Och fick förklara att det var en glaskula jag snodde, inte en silverskål. Han såg lättad ut. Hans bild av mig fick fortsätta att vara relativt ostörd. Morsan är i alla fall inte en silvertjuv.

Sedan passade sonen på att bekänna att han är en rätt hyfsad ficktjuv. Men eftersom han företrädesvis tränar på sin syster och lämnar tillbaka de stulna objekten direkt känner jag ingen oro. Fingerfärdighet måste kunna användas i andra syften än kriminella, tänker jag.

Inga kommentarer: