fredag, januari 27, 2012

Om civilingenjören får bestämma

Alva och jag skulle skjutsa Björn till ett gärde där en buss stod, och sedan följa efter bussen till UL:s parkering och sedan hem. En liten enkel procedur och ett lagom övningskörningstillfälle för Alva sent på fredagskvällen. Bussen stod vid ett partytält som drog igång ett dunka-dunka man sällan hört. Vi ville bara köra därifrån snarast möjligt. Då visade det sig att höger bakdäck på bussen slirade. Jobbigt att tänka ut lösningar med dunk i öronen tyckte till och med Björn, men såklart kom han på en lösning. Barmhärtigt nog skickade han iväg mig och Alva på en extrasväng runt stan så vi skulle slippa dunka-dunkandet medan han väntade på en trafikledningsbil som skulle komma med grus.

Vi for mot mystiska, outforskade områden såsom Nyby ("Titta, här ligger det ett Willys. Och en Max!") och sedan vidare till Gamla Uppsala. När vi kom tillbaka gick det att köra iväg bussen och kvällens uppdrag var avklarat, lite senare än tänkt men ändå smärtfritt.

Vanligtvis övningskör Alva med vår pyttelilla Renault Clio för att öva sig på manuell växling, men nu är Clio ner för räkning och gick inte genom besiktningen. I väntan på att Clio skall bli fixad har vi dock fått tillbaka Oldsmobilen, lagad och fin direkt från vår fantastiska bilmekaniker Erik i Karlstad. Och övningsköra med automat är inte fel för man kan träna trafiksituationer även då. Vi hade dock ett problem: övningskörningsskylten är magnetisk. Vår Oldsmobile har en kaross av plast. Alva och jag tänkte att vi kunde ta silvertejp. Det tänkte inte Björn. Han tänker aldrig som vi när det gäller praktiska lösningar och det är rätt intressant.

Så här såg hans lösning ut. Tyvärr kunde jag plötsligt inte ställa in mörkerläget på min kamera när vi stod utomhus och hade riggat upp skylten, så jag kan inte visa hur det såg ut på plats.

Inga kommentarer: