fredag, januari 13, 2012

Vinterbarn?

Idag är jag hemma med sjuk Sigvard. För en stund sedan började det snöa. Jag tänkte att det var väldigt skönt att få kura inomhus och rös vid tanken på att jag måste ut på stan i eftermiddag för att hämta bilen. Jag är visserligen född i februari men är verkligen inget vinterbarn i bemärkelsen att man trivs under den årstiden. Snön som yr så tätt utanför fönstret just nu gör att det visserligen blir lite ljusare, men det är inget jag vill vara ute i. Isch. Jag bara fryser. Kan bero på förkylningen förstås, men det visuella intrycket av snö och kyla förstärker ruggigheten.

Sigvard däremot sade: "Mamma, idag är min otursdag. Det börjar snöa när jag är sjuk." Underförstått: då kan jag inte gå ut och åka pulka. Vinterbarn, helt klart. Född i mars.

Mitt andra vinterbarn, som både är född på vintern (december) och älskar den, ligger fortfarande och sover. Hoppas hon blir lite uppiggad i sitt förkylningselände när hon vaknar till och får se snön.

Inga kommentarer: