söndag, februari 12, 2012

Det går långsamt fram

Jag har blivit besatt av projektet att sticka det perfekta paret raggsockor. I det ingår också att två par (perfekta) raggsockor skall vara färdiga till sportlovet så att Tönnes och Justus får varsitt par. Sportlovet infaller om en vecka. Hittills har jag hållit på sedan före jul.

Jag startade med det färggranna och roliga Zauberballnystanet. Jag repade upp den stickningen två gånger eftersom jag upptäckte att jag stickat väldigt ojämnt här och var, och skall det vara perfekt så skall det. Sedan kom jag på att jag hade lagt upp fel antal maskor när sockan var halvfärdig och repade upp den. Jag stickade faktiskt klart den sockan och började på den andra i det paret. När jag hade hunnit nästan till slut med den bad jag Justus att prova den färdiga sockan. Han fick den inte över hälen, för jag hade visserligen mätt hur lång hans fot är men inte hur bred.

Jag kastade i avsmak undan den försöksomgången och lade upp en ny socka med ett annat garn och grövre stickor. Hittills har jag bara repat upp den tre gånger och det känns som att det finns hopp om livet. Men klart till nästa vecka, det tror jag inte på. Tilläggas kan att jag har stickat rätt många par sockor förr om åren och det har gått bra. Jag vet inte om det är min koncentration det är fel på den här vändan, eller om jag driver kravet på perfektion för långt.

Till vänster den pågående stickningen, vitgrå socka till Tönnes.
Till höger den färdiga, supertrånga sockan. Som skall repas upp vilken dag som helst och stickas om i rätt storlek till Justus.

Inga kommentarer: