onsdag, februari 08, 2012

Vardag, o vardag

I fredags eftermiddag kom Tönnes ovanligt sent hem med skoltaxin. Chauffören berättade att Tönnes hädanefter kommer att anlända först framåt 17.30-tiden eftersom det har tillkommit ett barn på turen. Jag var inte så glad. Tönnes har långa dagar ändå, men det finns inget att göra. Det var bara att ställa in sig på ändrad hemkomsttid och börja planera utifrån det.

I måndags kom han hem 17.15. I går var det knixigare med planeringen och vi hade grunnat på olika lösningar. Det visade sig att det inte behövdes. Dels för att både Alva och Justus var sjuka och hemma och hade kunnat ta emot Tönnes, dels för att taxin kom 17.15 innan jag hade begett mig iväg hemifrån. Jag tänkte lite förvånat att han kom hem rätt tidigt, men jag var mest nöjd med det.

Idag lämnade jag hemmet en kort stund runt 16.20-snåret för att åka och handla något till kvällsmat åt alla mina sjuklingar. När jag kom hem 16.50 såg jag skoltaxin svänga in till oss. Jag slängde mig ur bilden och knatade raskt iväg till taxin. Jag förstod att chauffören redan hade ringt upp till oss och att en sjukt syskon, förmodligen Justus, var på väg ut på darrande ben. Jag och Justus kom fram samtidigt. Chauffören sade ursäktande att han var lite tidig (lite?!). Han fick mitt mobilnummer så vi kan ha kontakt om det inträffar igen. Tönnes var bara lycklig över att hans favoritperson nr 2 i världen, Justus, kom och hämtade honom. (Favoritperson nr 1 är pappa Olle.) Min älskvärda Justus sade chevalereskt att det gjorde inget och klappade mig på armen.

Det var först när vi hade kommit in ordentligt som jag började puttra inombords. Mitt liv är inte detaljplanerat på något vis, men även jag behöver vissa ramar för att kunna hantera vardagen. Jag begär verkligen inte att få veta på minuten när Tönnes kommer hem för det finns så många faktorer som kan påverka tiden det tar att åka från fritids och hem. Trafiken är en, antalet barn på turen är en annan. Men i snart sju år har det funkat att få veta inom vilket tidsspann ungen kan förväntas hem. Vi fick alltså nyligen veta att Tönnes skulle komma hem vid 17.30. Då räknar jag med en halvtimmes marginal hit och dit utifrån kl 17.15 ungefär. Att taxin kommer före kl 17 funkar inte i det sammanhanget. Om det upprepas får jag prata lite med chauffören för det här ger mig oväntat många nya bekymmersrynkor i pannan.

Jag gillar inte vardagskrångel. Jag vill ha smooth sailing. Med andra ord vill jag ha det ouppnåeliga.

Inga kommentarer: