onsdag, mars 07, 2012

Att gå över bron efter glashus

Språket utvecklas hela tiden och det är roligt. Med tanke på hur ofta jag vill agera språkpolis trots att jag pinsamt ofta gör fel själv kanske man skulle kunna tro att jag är en envis bakåtsträvare som helst önskade att inget nytt hade tillkommit i svenskan sedan Gustav Vasa, ungefär. Så är det inte. Jag är mycket road av nya språkliga påfund, nya ord, talesätt och annat - så länge det är, som jag uppfattar det, seriöst och inte enbart en följd av okunskap eller slöhet. Faktiskt är jag inte ens upprörd på de personer som skriver fel på grund av okunskap, jag är mer sur på deras lärare och omgivningen i allmänhet. Men åter, nya uttryck är roliga. De blir ännu roligare om man har något hum om gamla uttryck och vändningar.

Jag har inte på många år sett någon använda talesättet "det skall böjas i tid, som krokigt skall bli". Däremot har jag sett oerhört många som ofta skriver "det skall börjas i tid". Utan något efterföljande led. Det här tycker jag är lite roligt. Det stör mig en aning, men samtidigt är ju det nya talesättet "det skall börjas i tid" helt logiskt. Såklart att man måste börja tidigt om man skall lära sig något! Egentligen har det alltså samma innebörd som "det skall böjas i tid, som krokigt skall bli". Fast utan finess.

Jag har dock en fundering. Det skall böjas i tid, som krokigt skall bli, alltså. Å ena sidan ser jag framför mig en bit järn som man sakta böjer under värmning. Jag ser också en träbit som, likaså långsamt, pressas till att förändra formen. En rent praktisk process, med andra ord. Å andra sidan börjar jag tänka på hur det blir om jag lägger tonvikten på ordet krokig. Krokig har ibland en värderande innebörd som anger att det är något fel. Snett, vint, skevt. Grunnar på om talesättet egentligen varnar för hur vi beter oss mot våra medmänniskor, kanske framför allt barnen, genom att det påpekar att om något skall bli krokigt (=felaktigt) så har det börjat någonstans.

Må vara hur det vill med det. Jag tänker inte flyga i taket nästa gång någon lägger upp en bild på sin småtting som sitter i en traktor och lägger till bildtexten "det skall börjas i tid", med underförstådd fortsättning. Det skall börjas i tid; för den som skall bli bonde, fordonsnörd, samlare av traktorer av märket Bolinder-Munktell eller något annat. Jag skall le och tänka att det är en logisk utveckling. Den beror visserligen på att folk har missuppfattat en muntlig utsaga och hört fel på ordet böjas och trott att det varit börjas. Om man inte känner till talesättet kan man inte veta hur det skall vara. Det är rent tankemässigt inte alls galet. Däremot kan jag gruffa över börjas som är en knasig konstruktion av verbet, men jag har kommit över det. Och tro det eller ej, men jag väntar glatt på nya, logiska, smarta och roliga talesätt och ord.

Inga kommentarer: