torsdag, mars 22, 2012

Bekräftelse

Jag pratade med Alva om min upplevelse med de, i mina ögon, könsstereotypa dagböckerna. Hon höll med mig, och tog upp det faktum att det kanske inte är så enkelt för en kille att skriva i eller önska sig en dagbok, än mindre en med Hello Kitty-motiv. För, "alla familjer är inte som vår", sade hon.

Stundom undrar jag ju vad jag förmedlar till mina barn. Om de kommer att minnas mig som den evigt trötta och sjuka mamman, eller om det finns andra sidor av mig som är mer positiva och som har gett dem något. Jag vill förutom att barnen skall veta att de är älskade precis som de är föra vidare värderingar som jag själv (förstås) tycker är vettiga, hållbara och kan fungera som en moralisk kompass i livet. Jag tycker att jag fick en bekräftelse idag på att jag har lyckats med det. Inte bara jag, naturligtvis, barnens pappa är lika betydelsefull där, och Björn har också en del i det hela. Men jag passar på att suga åt mig min del. Jag tycker att det var oerhört skönt att höra att mitt barn upplever att familjen är öppen och har respekt för individen.

Inga kommentarer: