söndag, mars 18, 2012

Den noggranne

Min Sigvard är en ordentlig sort. Visst glömmer han att plocka undan glas och muggar efter sig när han har tittat på TV, men i stort är han noga med detaljerna. Han gillar att skriva små checklistor. Jag råkade se den han skrev inför sin planering av den högtidsstund då finalen i melodifestivalen skulle avgöras. Listan hade inte många punkter, men nog så viktiga. Snacks - dricka - ljus - somna inte.

Överhuvudtaget är han rätt bra på att planera saker som han bryr sig om. Jag skrev om fredagsmyset i förra inlägget, och det är faktiskt så att om inte Sigvard fanns som såg till att det blev ett organiserat fredagsmys skulle vi inte ha haft det så trevligt som vi nu har. Sigvard är också noga med att se till att följa upp trådar och vill att alla skall ha det bra. Han är inte den som slarvar bort vare sig en människa eller ett samtal.

I morse ringde hans mobiltelefon. Det är sällan det ringer i den, så han såg förvånad ut när jag överräckte mobilen till honom. Den uppringande hade lagt på när Sigvard svarade. Sekunden efter ringde min mobiltelefon. Det visade sig att det var samma person som hade ringt Sigvards telefon; han hade ärende till mig och slog upp mitt nummer via Eniro. Där står även de nummer som jag som målsman för omyndiga barn har registrerat, så han ringde på vinst och förlust.

En kort stund senare hörde jag Sigvard säga prata i telefon, men tänkte inte så mycket på det. Men så hörde jag honom påbörja ett nytt samtal. "Hej Björn, det är Sigvard. Var det du som ringde mig förut?" Jag hastade in för att meddela hur det låg till. Log lite över min noggranne pojke som verkligen inte ville att den som hade ringt skulle förbli utan svar. Och lite över att han mitt i sin noggrannhet inte har riktig koll på att det kostar pengar att ringa till USA, och att tidsskillnad är ett begrepp som inte har någon betydelse för honom. Jag vet inte vad klockan var i USA när Sigvard ringde... men å andra sidan är just Björn den person som inte tycker att det gör något om Sigvard skulle råka ringa och väcka honom. Undrar hur många han samvetsgrant ringde för att följa upp och slutföra ärendet innan jag berättade hur det låg till.

Inga kommentarer: