torsdag, mars 22, 2012

Könsstereotypt i kubik

Jag var på jakt efter en dagbok med litet lås på till en tioårig pojke. Det som erbjöds var en bok med en häst på framsidan och en bok med något Hello Kitty-liknande på. Inget mer. Jag påstår att det är ganska tjejiga motiv. Jag köpte den med Hello Kitty på och vet att min pojke kommer att bli glad över den, men det retade mig oerhört att det så tydligt framgår att man inte väntar sig att en pojke vill skriva dagbok. Det är tydligen en flicksak. Nu kan man, precis som jag gjorde, strunta i att framsidan signalerar tjej. Man kan också tänka sig att en pojke gillar hästar och/eller Hello Kitty och blir helnöjd. Men det ges inte stora valmöjligheter, och om man är en pojke i en miljö där det verkligen skulle uppfattas som konstigt om man skrev i en Hello Kitty-dagbok skall det nog mycket till att ha det moraliska modet att orka gå mot strömmen. Såklart går det att använda en vanlig anteckningsbok också, men varför skulle inte en pojke få det stora nöjet att fiffla med nyckel och lås till dagboken och få känna sig privat och kanske lite hemlig?

Eftersom jag är krasslig orkade jag bara genomsöka två ställen, så jag medger att det statistiska underlaget egentligen är för undermåligt för att man skall kunna dra slutsatser, men om jag inte minns fel så har det sett likadant ut på flera ställen i många år.

Jag tycker nog att det var snålt urval även för den målgrupp dagböckerna var utformade för. Alla tjejer gillar inte hästar eller Hello Kitty. När jag var barn och skrev dagbok fanns det dels enfärgade dagböcker och andra med mer allmänna bilder på. Min favoritdagbok hade en Carl Larsson-målning på framsidan. Det var nog bättre förr, på det området ändå. Skillnaden mot idag är att valen är både färre och snävare. Du måste på något vis välja att vara väldigt mycket tjej eller väldigt mycket kille i enlighet med den norm som marknadskrafterna vet säljer mest. Det är så oerhört beklämmande att jag bara vill yla.

2 kommentarer:

em sa...

Jag har tänkt mycket på könsroller på sistone eftersom jag har en känsla av att det, som du säger, är sämre nu än förr.
Hur har det kunnat bli så? Allt prat om jämlikhet och feminism, är det bara tomt prat - bara teorier som ingen omsätter i handling.
Margaretha

Jenny sa...

Tror det. Det blev något slags konstigt bakslag för feminismen när den skulle, vad skall jag säga, normaliseras, så att det kunde vara OK att ha läppstift och vara feminist samtidigt, för att göra en grov generalisering. Och då kastade man ut barnet med badvattnet för då öppnade man för biologisterna och alla som skenbart oskyldigt undrar varför man inte skulle få bejaka att man är kvinna eller man. Snacka om bakslag. Och då fick vi tydligare färguppdelningar på barnkläder, leksaker och väldigt nischade produkter. Samtidigt som det finns många som lever enligt tesen individen framför könet - inte tillräckligt många, helt klart. Frustrerande.
Man kan säga mycket om 1970-talet men jag är ganska glad att det var då jag var barn, och inte idag.