onsdag, mars 21, 2012

Världen är stor

Att världen är stor och att människor lever under mycket olika förhållanden är något jag påminns om med jämna mellanrum. Här sitter jag i mitt privilegierade isolat och jämrar över min sjukdom. Och när jag kikar in på Facebook ser jag uppdateringen från en bekant. Denna bekant är en stridbar och kraftfull kvinna som jag beundrar på många sätt. Talins foto visar hur hon och flera andra firar newroz i kurdiska Nusaybin. Under fotot har hon skrivit : trevligt newrozfirande - innan tårgas och flykt från polisstyrkan kom igång!

Talin vandrar mellan flera verkligheter. Det finns det många personer som gör. Jag gör det inte, men ibland önskar jag att jag hade utbildat mig till något vettigt så jag hade kunnat åka ut i världen och göra något konkret. Men jag tänker som så, att mitt bidrag här och nu får vara att jag håller kunskapen och medvetenheten om att vi lever på samma jord, men i totalt olika verkligheter, ständigt levande.

1 kommentar:

Libra på blogspot sa...

Du har rätt i att plötsligt blir ens egna bekymmer så små.
Skäms nästan över att jag nyss gnällt över min saknade mobiltelefon.