lördag, mars 03, 2012

Vita damen

Det är så attans trist att vara sjuk. Idag har jag förutom de andra förkylningssymtomen undervattenshörsel (alla ljud är lätt förvrängda, som om jag vore under vatten) och en tendens att vanka planlöst fram och tillbaka över golvet medan jag drar djupa suckar. Jag känner mig som ett sådant där spöke av den mer trista sorten, det som mest ägnar sig åt att vandra fram och tillbaka och - just sucka. Vita damen, alltså. Stackars vita damen. Alla vita damer. Jag förstår nu att uppkomsten av deras ångest och svårighet att släppa det jordiska helt beror på att de var så genomförkylda när de dog att själva döden liksom inte trängde igenom snoret och dimman och bröstvärken och hostan. De letar helt enkelt efter kuren mot förkylning.

Det gör jag också.

Inga kommentarer: