fredag, april 20, 2012

Från flydda tider



Gustav Vasa
gick i Katedralskolan i Uppsala. Ända tills han tröttnade, körde dolken genom latinboken och sa:
- Sho bre, lärare, jag dissar dig och skolan fett! (fast på 1500-talssvenska). Sedan stack han från skolan och kom aldrig mera igen.
KongressAccent, Uppsala 2007

Jag går förbi bokhyllan i korridoren på jobbet ett oräkneligt antal gånger per dag. I morse såg jag plötsligt att där låg en kvarglömd KongressAccent. Den måste ha legat där sedan sommaren 2007 ungefär, men det har väl legat något över den. Jag bläddrade och fnissade. Kom ihåg första veckan i juli 2007.

IOGT-NTO-rörelsen håller kongresser vartannat år. År 2007 hölls den i Uppsala. Jag, som är anställd av distriktet och som då fortfarande var förtroendevald och satt i Junis förbundsstyrelse, annonserade tidigt att jag inte tänkte vara med och rodda saker. Alla som känner mig tyckte att det var en strålande idé och att det var bättre att jag ägnade mig åt de ordinarie arbetsuppgifterna under åren som kongressen planerades samt fick sitta på mina förhandlingar under kongressveckan. Det kan till och med hända att de suckade lättat. Jag fick alltså ägna mig helt åt Junis under kongressen. Maken såg jag bara ibland eftersom han till skillnad från mig var djupt involverad i själva kongressarrangerandet och var logistiköverkucku och rände runt överallt och fixade och donade och aldrig kom hem och sov.

 Under flera kongresser har det varit tradition att det ges ut en liten tidning varje dag under kongressen. Redaktionen för denna KongressAccent (Accent heter rörelsens ordinarie tidning) sliter hårt och behöver många medhjälpare. Innehållet i en tidning som produceras på stående fot varje dag är givetvis varierande. Det vet väl jag, som under några kongresser bidrog med texter. Öhrrm. Kanske inte de jag vill skall sparas för eftervärlden. Men det var så kul att varje dag slita åt sig den nya blaskan och läsa skvaller, både påhittat och riktigt, efterlysningar, intervjuer och allt annat den arma redaktionen lyckades få ihop. Man kunde under Uppsalaveckan exempelvis följa vilka kalsonger vännen M hade på sig varje dag, och det är kanske inte den mest djuplodande journalistik som setts. Men väldigt skoj! KongressAccent var djupt saknad i somras under kongresserna i Åre, för det bidde ingen. KongressAccent är inget man sparar i evighet, men det är väldigt skojigt att plötsligt hitta ett nummer. Bilderna jag lagt upp här är inte ämnade att kunna läsas, de skall bara ge en känsla av den uppskattade dagsländan KongressAccent. R.I.P.

























Inga kommentarer: