måndag, april 09, 2012

Jag slutar aldrig förvånas över skillnaden mellan människors livsvillkor

Reklamfilmen säger: "Nu behöver du inte lösögonfransar längre." Jag tänker att det är då väldigt vilken stor skillnad det är mellan folks liv. Jag har aldrig någonsin funderat på om lösögonfransar är något jag skulle behöva. Jag har aldrig provat några. Och det beror inte på att jag har långa ögonfransar, för det har jag inte, men det är liksom aldrig något som har seglat upp som ett problem som måste åtgärdas på min bekymmershorisont. Jag undrar så hur det skulle vara att ha ett sådant liv där man varje morgon suckar över att ta på lösögonfransarna. Och blir överlycklig av att man kan ersätta fuskfransarna med mascara. (Vilket för övrigt torde vara en lögn.)

Jag undrar också hur livet ter sig för den som inte har vatten nog att tvätta bort sminket med, än mindre rent vatten att dricka.

Olika. Samma planet.

1 kommentar:

em sa...

Förutom att det är onödigt, så låter det fruktansvärt obekvämt att gå omkring med lösögonfransar.
Somliga av mina amerikanska vänner kan inte förstå hur jag kan bo hos mina amishvänner - eftersom de inte har dusch. Och det är människor som borde veta bättre.
Var ska det sluta - och vad kan man göra för att folk ska inse hur bra vi har det, också utan lösögonfransar och dusch?
Margaretha