söndag, april 15, 2012

Läsa med önskeglasögonen på

Medan min dotter står och lagar kvällsmat - vilket jag på ett listigt sätt lyckades fixa till utan att någon av oss visste hur det gick till - gör jag inget nyttigt. Jag läser Fredrik Backmans blogg (tusan, varför kan inte jag vara så rolig?) och slöar på facebook. Hittade en ny kommentar på en kommentar som jag hade gjort på en statusuppdatering, äh, ni förstår, och då slog det mig att livet vore roligare om man oftare läste med önskesyn.

E hade lagt ut en bild från det torp hon och familjen har köpt och börjat bo in sig lite i. Bilden visade en husvägg (rödmålad) och något som i mina ögon såg ut som en lite låda med bräder runt som låg kloss mot väggen. Bildtexten läste jag som "Här ska tomtarna få bo". Jag tyckte om det. Tänkte att va mysigt, E och P förstår att uppmuntra fantasin hos lilla G och de har byggt ett tomtebo. Det var nästan så jag såg för mig att det verkligen skulle komma riktiga tomtar och bygga in sig där och göra i ordning jordlådan till en riktig bostad, fixa, dona, sätta upp tapeter, vad vad jag om tomteinredning, men i alla fall göra det fint för sig.

Och så hade hon skrivit tomater.

Inga kommentarer: