torsdag, april 12, 2012

Minnet som i en ask

En av alla mina barndoms västerbottenssomrar köpte jag en tablettask i kiosken som låg vid vår norra infartsväg, den som var närmare Kåge än Skellefteå. (Tror jag.) Jag kommer ihåg den asken för jag sparade den och förvarade små snäckor som jag hittat vid min barndoms oändliga Bottenvikssandstrand i den. Efter någon vecka började det lukta unket i asken. Då tog jag ur snäckorna, tvättade dem och stoppade tillbaka dem. Sedan öppnade jag inte asken mer eftersom den hade en rätt snuskig odör som liksom vibrerade runt den trots snäcktvätten, och innan vi for hem till Hallstahammar hade jag kastat den.

Min minnesbild var att det var en ask som hette Brynäs. Med en hockeyspelare på och innehållande ett slags generiskt gelégodis. Häromdagen tänkte jag att jag måste komma ihåg fel. Då googlade jag och hittade asken på en auktionssida. Den fanns! Däremot kan jag inte placera den i rätt årtal. Någon gång i slutet av 1970-talet, så långt vet jag.

Inga kommentarer: