tisdag, april 24, 2012

Sjukdom?

Igår morse hade jag ett samtal med en handläggare från försäkringskassan angående Tönnes och vårdbidraget. Den här gången slapp jag i alla fall sitta och vara irriterad över att behöva skicka in ett intyg som bevisar att pojken fortfarande har Downs syndrom, så samtalet löpte väl och vi var nöjda och glada både handläggaren och jag. Tills hon sade att Tönnes har en sjukdom.

Nu har jag funderat på det i ett dygn. Kan man säga att en person som har ett handikapp, funktionshinder, funktionsnedsättning eller vad vi än må kalla det, är sjuk? För mig innebär ordet sjukdom något annat än att man har ett handikapp. Men jag kan ha fel. Ord kan som bekant tolkas på ungefär lika många sätt som det finns människor på jorden.

För egen del tänker jag aldrig på Tönnes som vare sig missbildad (trots att han finns med i missbildningsregistret) eller sjuk. För friskare och starkare kille får man leta efter. Och til syvende og sidst är det nog Tönnes familjs uppfattning om honom som är viktigast.

Inga kommentarer: