tisdag, april 17, 2012

Svammel om orkidéer och eken

Grådaskig dag. Jag hade fel om sonens tillfrisknande, så vi är hemma och ugglar även idag. I mitt blickfång där jag sitter vid datorn har jag en av våra mirakulösa orkidéer. Orkidéer är svåra blommor, har jag hört. Det har dock visat sig genom åren att Björn får dem att blomma av bara den, så vi har lyxen att ha flera vackra orkidéer i inte mindre än tre fönster. Parkeringen utanför piggas upp när den silas genom orkidéer.

Men å, så jag saknar vår ek som stod där och sträckte sig uppåt och utåt och fyllde upp hela utsikten för oss. Jag förstår att den var sjuk och rutten och var tvungen att tas ned, men jag saknar den väldigt. Det gör barnen också. Det japanska prydnadskörsbäret som planterades i ekens ställe har liksom inte samma närvaro. Det tar för det första flera år innan det har vuxit till sig till mer än en pinne med kvistar på, men även som vuxet träd kan det aldrig fylla ekens plats. O, ek i mitt hjärta. Jag tröstar mig lite med orkidéutsikten.


Inga kommentarer: