söndag, maj 06, 2012

Det är verkligen som jag tänkt

Justus konfirmerades igår, och idag var det den avslutande mässan. Förutom min allmänna känsla av trivsel har jag med mig två strötankar. Den ena är att det verkligen är på det viset att Leonard Cohen finns med vid varje ungdomsgudstjänst, konfirmation, visstund med ungdomar eller liknande tillställningar, sakral som profan. Inte heller en skolavslutning utan Hallelujah.

Den andra tanken är att Justus konfirmationspräst Otto Lindblad verkligen är så trevlig som jag har tyckt i många år. Han är liksom... ja, som Kamomillalagen. Man ska inte plåga andra, man skall alltid bjuda till, men för övrigt kan man göra vad man vill. Eller så kan man säga att han lever i enlighet med den gyllene regeln vilket kanske vore det naturliga att säga om en präst i svenska kyrkan, men det var faktiskt Kamomillalagen som först kom för mig. Är väldigt glad åt att både Alva och Justus har fått konfirmeras för honom.

Inga kommentarer: