söndag, maj 27, 2012

En kopp te

När jag köper te i lösvikt (det vill säga, jämt) får jag det ibland i påsar där det på ena sidan står så kallade tänkvärda ord om när en kopp te passar. Min favorit är: När man är trött efter att ha läst dikter.

Hos oss är tekannan nästan alltid varm. Jag dricker mycket te, och nu när barnen har börjat dricka te går det åt mer te än tidigare trots att jag själv faktiskt har dragit ner på min tekonsumtion eftersom det finns en gräns för hur ofta man kan springa på toa. Men normaltillståndet hos mig är alltså att det alltid finns te.

Sigvard kom in genomblöt efter genomfört vattenkrig vid fontänen. Han och några klasskompisar planerade det hela i fredags och huvudmålet var uppenbart: de skulle bli dränkta. Målet har helt klart uppfyllts. Efter att Sigvard hade krängt av sig sina blöta och kärvande kläder gick han självklart till tekannan. Så kom han till mig med en tekopp i handen och meddelade "Vi har inget te". Sakligt. Och med den underförstådda meningen att så kan det ju inte vara. Jag satte genast på vatten och en stund senare fick den blöte och lite ruggiga killen sitt te.

När passar en kopp te bra? Till exempel en mycket het dag när man har haft vattenkrig.

2 kommentarer:

em sa...

"Nobody can teach you how to make the perfect cup of tea. It just happens over time. Wearing cashmere helps, of course".
Jill Dupleix
"Old Food"

Jenny sa...

Haha! Lovely!