tisdag, maj 01, 2012

Första maj

Första maj, första maj varje sliten kavaj
blir en mantel av strålande ljus,
varje trött proletär glömmer mödornas här
och går drucken av vårvindars rus.
Hannes Sköld

Ibland önskar jag att jag levt i en tid då det gick att använda högstämda ord och ge uttryck för stämningar av idealitet och skönhetsönskan. Idag förstörs det mesta av den ironiska betraktarens hållning. Jag är hopplös i det avseendet. Mycket beroende på att jag är så kräsen; och det är mycket av det högstämda som snubblar över gränsen till pekoral. Det är inte lätt, inte! Men när jag tycker att det högstämda fungerar känns det gott i hjärtat. Som idag, på första maj. Det är en dag som har den särskilda innebörd för mig som ges den som vuxit upp i ett hem där man naturligtvis demonstrerade på första maj. Jag demonstrerar inte i år. Jag är heller inte medlem i partiet. Ändå är det där någonstans jag hör hemma. I år nöjer jag mig dock med att gotta mig åt orden ovan. Lika sanna idag som när de skrevs, även om ordbruket har förändrats.

Inga kommentarer: