fredag, maj 18, 2012

Intrig

Handlingar har konsekvenser. Det lär man sig under årens gång. Det kan vara lätt att fastna i en nojig överreaktion på det och börja våndas över allt man gör eller inte gör och minnas det där med en fjäril som fladdrar med vingen i Amazonas och så blir det en orkan på andra sidan klotet. Så kan man inte hålla på. Då är man mogen för inspärrning ganska snart. Det gäller att hitta en balans och att lära sig när det är läge att grunna en längre stund, och när det är dags att bara följa magkänslan och stänga av vattenkranen när badkaret håller på att rinna över.

Handlingar och dess konsekvenser är navet i alla detektivromaner. Jag läser väldigt mycket deckare och börjar ha koll på de flesta olika motiv till brott som kan dyka upp, trots att jag personligen har ringa för att inte säga noll erfarenhet av brott, vare sig som utövare eller offer. Jag har blivit av med några cyklar, en cykelsadel och en barnsadel, men det är allt. Men det kan ju hända att det finns någon som är ute efter mig utan att jag vet det.

Idag agerade min man alldeles självklart och riktigt i sin yrkesroll. Detta ledde i förlängningen till att en person blev av med sitt jobb. Ett tecken på att jag kanske läser för många deckare är att jag en kort stund efter att vi hade pratat om det här genast fick en intrig i huvudet. Om jag en dag framöver hittas kall och död kan det vara en hämndaktion enligt deckarprincipen "du skadade mig så nu tänker jag skada dig genom att ge mig på din familj". Min död är endast ett medel för att komma åt Björn. Jag bara säger det. Ni vet i sådana fall vad ni kan tipsa polisen om.

Inga kommentarer: