tisdag, maj 15, 2012

Modeblogg - inte för alla

Fenomenet modebloggar tycker jag är intressant. Det verkar finnas ett enormt sug efter att få se folk vad folk har på sig. Det finns något som är tilltalande i att det inte bara är så kallade kändisar man vill veta vad de klär sig i, utan att det är lika spännande att få veta vad Anna i Alvesta har på sig idag. Det känns riktigt mysigt och demokratiskt på något vis, tycker jag.

Det jag inte tycker är lika mysigt är att de allra flesta modebloggar innehåller mer än bilder. Det vill säga att bloggaren inte nöjer sig med att tala om kläderna, utan skriver lite mer. På erbarmligt dålig svenska. Dåligt skrivet rätt över är det också. Det finns inget i det skrivna som lockar mitt intresse för fortsatt läsning eftersom det mest står: "Idag är jag så trött asså. Skiiiittrött. Var ute med bästa girlsen igår å de var fett och jag kom inte hem förrän på morgonen. Käkar frukost nu. Lever pastej macka å apelsin juice smakar så himla gött. Idag ska jag ut och handla vår skor och sedan fika. Puss puss på er". Repeteras varje dag.

Men det är inte något problem för mig. Jag låter bli att läsa, bara. Det som däremot är högeligen omysigt är att modebloggar på något vis utger sig att vara till för alla. Eller snarare, att det är ett folkligt fenomen som talar till alla utifrån en gemensam plattform. Det är inte sant. Jag har inte sett någon modeblogg hittills där inte bloggaren själv är smal. Inte nödvändigtvis trådsmala. Det finns former och kurvor och fler kilon än vad som syns på modeestraderna, men ingen är överviktig. De flesta är under 25. Alla ser de otvetydigt bra ut på sitt eget sätt.

Jag söker med ljus och lykta efter modebloggen för mig. Där jag får se bilder på kvinnor som ser mer ut som jag i kroppen. Tips om vad man klä sig i som inte bara lämnar utrymme för antingen kulturtant eller potatissäck över huvudet. Hej modebloggare, var finns du som är som jag och som skriver för sådana som mig? 44 år med fembarnsmage och stora valkar som inte försvinner. Päronformad. Rädd för kroppsnära kläder. Vet inte riktigt vad jag klär i längre.

Nu kan man tycka att jag själv fick lov att sätta i gång och skriva en sådan blogg, då. Men det är inte alltid själv är bäste dräng. Jag är nämligen fåfäng men inte så modeintresserad. Kan inget om mode. Jag älskar kläder som jag tycker är vackra och roliga men de måste alltid sitta jättebekvämt och då är det min högsta prioritet. Kan inte ta bilder heller. Därför hoppas jag nu på någon annan. Så att modebloggen blir inkluderande istället för tvärtom.

3 kommentarer:

em sa...

Ja, inte blir det jag som kommer till din räddning! Jag framlever mitt liv som en korsning av överårig hipp hoppare (eller heter det hip hopare?) och övervintrad hippie, med fars gamla trädgårdbyxor och t-tröjor XXXXL. Hamnar jag av misstag på en modeblogg, klickar jag mig snabbt därifrån - både för att språket ger mig spastisk otit och för att jag tycker navelskådandet är pinsamt.
Men jag minns att jag en gång råkade på en blogg där bloggerskan var mer än knubbig - och visade ungefär tjugo nästan identiska bilder på varje plagg.
Margaretha

Jenny sa...

Hoppet är det sista som dör. Kanske, en dag...

mirza sa...

Jag har en sida som heter http://modeborgen.se som visserligen inte är en blogg. Men det är en site som listar en massa mode från mängder av olika siter. Typ ett Google för mode. Där hittar man kläder för alla olika typer av människor iom att det är kläder från alla olika typer av butiker.