tisdag, maj 22, 2012

Ömsom vatten, ömsom vin

Vaknade och märkte genast att det var en dag då jag har yviga gester. Ibland inträffar sådana dagar för mig. Det är inte frågan om att jag är larger than life eller så, det handlar snarare om ett slags grandios fumlighet. Jag skvätte vatten över halva golvet när jag tvättade mig. Jag viftade med glad energi ner juiceglaset på köksgolvet och tappade teskeden tre gånger i rad. Det fortsatte på samma vis. Jag körde in tandborsten för hårt i mungipan så nu är jag öm i ena kinden. Jag rev upp ett hål i manschetten på min (medges, gamla och söndriga) kofta. Jag snubblade en gång på väg nedför trappan och en gång innan jag väl kom fram till bussen. Först hade jag tänkt cykla men alla tecken talade mot det. Sedan gick det rätt bra förutom att jag hade oändligt svårt att få något ur händerna - ja, utom det som trillade ur mina händer när jag försökte hålla i dem, förstås, fram till lunch ungefär. Då klampade migränen in och hojtade: "Jamen, det fattade du väl att jag skulle hälsa på nu? Har du inte lärt dig tyda tecknen efter 38 år med mig? Klantigt."

Men. Glaset som for i golvet gick inte sönder. Jag föll inte i trappan. Och migränen har redan börjat ge sig av - annars hade jag inte kunnat skriva det här. Prognosen är god för att resten av dagen blir lyckad.

1 kommentar:

em sa...

Ta'et lugnt - och drick för allt i världen inte av de där vinet! Så hoppas jag att migränen flyger och far (för alltid!).
Margaretha