fredag, maj 18, 2012

Tveksamt

Tönnes kommer titt som tätt hem med diplom och medaljer som har delats ut till alla deltagare i diverse idrottsarrangemang på skolan. Det är roligt att barnen får diplomen och får känna att det som skett under dagen hade betydelse.

Men jag blir lite knasig när jag ser det här. Ärligt talat, funkar det med kvarnen mitt i ordet? Skolan heter Kvarngärdesskolan och springtävlingen heter Kvarnloppet, och även om man inte måste vara en intellektuell gigant för att lista ut sammanhangen tycker jag inte att det här var lyckat. Om man tänker sig att bilden av kvarnen ser ut som ett stort A blir ordet "KVALOPPET". Typ.

Inte för att det spelar någon roll. Det är som med de flesta språkliga företeelser jag fastnar för; vi är ett fåtal som bryr oss om det. Vi verkar inte ha någon inverkan på omgivningen. Jag ser en dyster framtid för språkets finurligheter och finesser.

1 kommentar:

em sa...

Det hade väl varit bättre om de skippat KV, börjat med kvarnen.
Jag tror vi är rätt många som bryr oss om det språkliga förfallet - men det är ännu fler som inte gör det.
Jag känner mig understundom rätt uppgiven.
Margaretha