lördag, maj 19, 2012

Världsbäst på att snooza

Det är så skönt att få ha sovmorgon. Ordentlig sovmorgon då jag är ledig hela dagen så jag faktiskt kan ligga kvar hur länge som helst. Rent teoretiskt i alla fall. I praktiken rycker någon av mig täcket framåt tolv och meddelar i ett tonfall som är en kombination av kvitter och förebråelse att här har någon minsann dammsugit, skrivit Krig och fred, städat vid bostadsrättsföreningens städdag, byggt Bron över floden Kwai samt diskat. Jaha, gäspar jag och försöker vända mig på andra örat. Jag är inte så imponerad, nämligen. Jag kan göra allt det där om jag måste, men en dag när jag har blivit utlovad sovmorgon och ledighet ligger jag hellre kvar i sängen. På sin höjd läser jag Krig och fred eller laddar dvd-spelaren med Bron över floden Kwai. Jag kan också tänka mig att sätta mig med min stickning och återigen repa upp allt i min jakt efter perfektion.

Så jag säger "tio minuter till, sedan kliver jag upp". Och så måste jag göra det. Till slut. Vid halv ett-tiden, sådär.

Inga kommentarer: