söndag, juni 17, 2012

Bollsportens närvaro under gosskörens turné

Jag har en pojke på vift med gosskören på kontinenten för tillfället. Jag tittar varje dag på turnéschemat för att hänga med lite. Jag följer förstås resebloggen slaviskt och idag fick jag äntligen se det jag längtat efter: en bild på min telning. De verkar ha det precis så bra som de brukar ha det när de är ute och reser. En tanke slår mig när jag ser på deras dag-för dag-planering är, att under de längre stunder av fritid som finns, så står det att de skall spela fotboll eller volleyboll. Jag tycker att det är utmärkt att det finns fysiska aktiviteter inplanerade; det är förmodligen en förutsättning för att pojkarna inte skall balla ur totalt under långa bussresor, repetitioner och påföljande konserter. Jag har ingen som helst synpunkt på valet av aktivitet heller. Det är enkelt att plocka med en fotboll och sätta igång att sparka. Men hur skulle det se ut om det var flickkören som var ute och reste?

Jag kontrollerar hur planeringen såg ut när flickkören reste till Berlin och Lübeck i Kristi himmelsfärdshelgen. Ingen fotboll inplanerad. Visserligen finns det två stora skillnader: flickorna var inte ute och reste lika länge som pojkarna är nu, och de tillbringade inte långa dagar i buss så deras behov av luft och rörelse tillgodosågs säkert av utflykter och stadsvandringar... eller? Jag vet inte. Blir bara lite nyfiken på hur det skulle se ut om flickkören var ute på en långturné med buss.

Inga kommentarer: