söndag, juni 03, 2012

Den luriga perceptionen
























Redan före helgen såg jag att gräsmattan var full med vitt skräp. Irriterade mig över att människor är så nedriga att de slänger skrot omkring sig sådär. Först idag hade jag tid att sticka mig närmare gräsmattan i akt och mening att plocka upp skräpet (jo, jag är en god människa, jag). Men titta! Det var inte skräp, utan blomblad för vinden. Plötsligt förändrades bilden från att ha varit nedslående till att vara vacker och lätt poetisk.

Bladen kommer från den - inte längre - så praktfulla rhododendron som blommade för fullt när vi trodde att det var sommar för två veckor sedan. Så kom slagregnet och den starka blåsten och poff! for de iväg, blommorna. Kvar är en lite ruggig buske. Men vacker ändå.

Jag vet faktiskt inte om det är en rhododendron. Jag kan nästan inget om växter. Det jag minns från lågstadiets hembygdsundervisning gör att jag kan identifiera en aster i rabatten, så mycket mer är det inte.

1 kommentar:

Kattmaffian sa...

Vet inte heller mycket om växtlighet.
Men vacker var den i alla fall, busken, oavsett om den var av ena eller andra sorten. =)