söndag, juni 10, 2012

Ljuva ungdom & starka traditioner

Jag förde ett samtal om alkohol med en ung man häromdagen. Han berättade lite om hur han tänkte kring alkohol. Det var självklart för honom att alkohol inte är någon bra grej, och det kommer att dröja innan han smakar, sade han. Men han kommer att smaka när han är vuxen. I hans bild av sitt vuxna liv finns alkoholen självklart med. Nu råkar denne yngling vara uppvuxen i en motståndsficka där han omgetts av det nyktra alternativet till höger och vänster, så jag blev oerhört nyfiken på hur det kom sig att han var så tydlig med att han som vuxen kommer att dricka alkohol. Det han sade var att alkoholen har en så stor påverkan på människors liv att han inte såg hur han skulle kunna stå emot. Återigen den förbannade alkoholtraditionen. Det finns säkert helt andra orsaker till det hela som han inte ville tala om för mig, en vuxen som inte vill ha alkohol. Förmodligen är det lite lockande, det där som alla andra håller på med. Helt naturligt. Men det starkaste skälet är traditionen. Grupptrycket. Normen. Som gör att trots att ynglingen i fråga vuxit upp utan alkohol och rimligtvis har sett att livet inte är ett dugg tråkigare för hans vuxna än för dem som dricker, så är trycket utifrån så starkt.

Ungdomens tid är ofta en tid av uppror och av att välja andra vägar än föräldragenerationen. Det är inte lätt för någon att bryta av och stå emot de reaktioner som familj och omvärld uttrycker, men det har ändå genom tiderna inte hindrat alltför många unga från att gå sin egen väg. Jag tycker att det är bra att ifrågasätta och våga göra annat. Jag understödjer inte den revolt som går ut på att förstöra sitt liv genom droger - där är jag precis lika reaktionär som alla andra. Men annars tycker jag att det vore sorgligt om ungdomar slutade att göra uppror. En sak jag inte begriper är varför den livsstil som fortfarande verkar vara den som ligger längst bort är nykterheten. Trots att många unga idag väljer att inte dricka alls, så är det ändå betydligt fler som bara trampar på i samma gamla spår; där vuxenliv är det samma som att dricka alkohol.

Hörni kids, gör uppror! Tänk själva. Om ni väljer att följa alkoholtraditionen efter att ha tänkt, då kan jag inte säga så mycket. Huvudsaken är att ni inte bara har följt efter som en flock med får, utan ändå har funderat igenom saken. Droger är liksom inte bra. För någon.

Inga kommentarer: