fredag, juni 29, 2012

My way

Jag läste på IOGT-NTO:s hemsida berättelser från sex medlemmar som säger varför de har valt att vara för det första nyktra, för det andra bli medlemmar i en organisation. Det är precis som med allt annat, om du frågar tre personer varför de engagerar sig i något så får du tre olika berättelser. En del saker kommer igen hos alla, men det är tydligt att det är individuella val. Det tycker jag är oerhört spännande och hoppingivande. För mig är det stort att människor kan samlas kring ett mål, ett syfte, en tro eller ett intresse trots att ingången kan vara helt olika för alla enskilda individer.

Min egen berättelse om valet att vara organiserad nykterist dyker upp med jämna mellanrum i det jag skriver, och just idag har jag inget behov av att hoppa upp och ner och ropa "Men jag då, lyssna här på varför jag har valt det här". Just nu säger jag att jag valde min väg för många år sedan. Jag har aldrig ångrat det. Varje gång jag ifrågasätter valet - mest som en intellektuell övning, faktiskt, min magkänsla har inte ändrats någon gång - blir jag klar över att det här är min väg. Läs gärna här om Anna, Lars, Cissi, Andreas, Mehmet och Maj-Lis, som tillsammans med många andra delar den vägen med mig.

Inga kommentarer: