lördag, juni 23, 2012

Saker som Ullie har lärt mig

Jag hade åtminstone inte i sill och grädde också.
Det här är andra inlägget i rad i den för den här bloggen ovanliga kategorin "Jenny lagar mat". Jag undrar om det betyder något.

Även den här gången handlar det om en sallad. Jag kokade färskpotatis och började vagt plocka runt i kylen efter lämpliga saker att sammanföra potatisen med. Det blev isbergssallad, gurka och fetaost. Potatisen. Och så kom jag plötsligt ihåg att Ullie en gång bjöd på en matig sallad med jordgubbar i. I kylen stod en halvliter jordgubbar som maken glömde ta med sig när han for igår. Ka-ching, som det heter på ren och oförfalskad svenska. I med gubbarna.

Barnen samlades vid bordet och såg skeptiskt ner i salladsskålen, men eftersom de är så artiga och till och med den superkräsne minstingen har lärt sig att ibland hålla inne med "det här är inte min smak" lade de försiktigt upp och åt. Och befann det vara gott. Tack, Ullie.

Inga kommentarer: