tisdag, juni 26, 2012

Temperament

Jag hör djupa, rosslande hostningar från köket. Det är Justus som har vaknat. Han låter inte ett dugg bättre och jag tycker förfärligt synd om honom. Själv knystar han inget. Möjligen gör han en grimas när han hostat upp en massa slem. Riddar Justus, min uthållige och tålmodige son, tar det allra mesta med ro. Igår sade jag till honom att han hade kunnat gnälla oerhört mycket mer - det betyder att han hade haft all rätt att oja sig - eftersom han både har förkylningen från underjorden och De Plötsligt Uppdykande Eksemen som ingen vet varför de har uppstått. Han bara flinade lite.

Jag tänker en stund. Jag var rätt lugn när jag var yngre. Med åren har mitt temperament undergått en total omvandling så att jag idag tydligt visar på utsidan hur nervös, orolig, uppstressad och ängslig jag är. Jag försöker sitta still i båten men jag blir väldigt otålig när någon av de uppradade känslofenomenen har dykt upp. Jag måste få lösningen snabbt. Fort skall det gå. Många situationer klarar jag av att hantera utan problem, men allt sådant som liksom pressar på inifrån, det bråkar och väsnas alldeles förfärligt.

Nu sitter jag exempelvis och stressar upp mig för att mitt recept inte har kommit till apoteket än. Det spelar ingen roll att jag vet att regeln är den här: först receptförfrågan. Sedan OK från vårdcentralen att förfrågan har inkommit och skall lämnas till läkare. Sedan skall läkaren begrunda, eventuellt ta en kontakt för frågor och sedan skriva ut receptet. Från att läkaren har fått förfrågan är standard att det kan ta 2-4 dagar. Idag är jag inne på dag 2 i väntsalen, så att säga. Jag har medicin kvar så det är inte akut. Ändå kan jag inte riktigt slappna av utan kollar och kollar om receptet kan ha kommit in. Inte slappna av är de betydelsebärande orden här. Det blir en stress, som jag vet att jag själv skapar. Jag andas genom näsan och pratar allvar med mig själv och påminner om att det kommer, det kommer. Du har ju inte ens behov av att ta ut medicinen direkt receptet har kommit, om det kommer in om senast 4 dagar. Ta det lugnt. Tjena. Justus, lär mig lite zen eller vad det är som gör att du är så cool.

Om man kikar på temperamentsläran är jag helt klart gallsprängd. Alla mina barn verkar vara en kombination av sangviniker och flegmatiker, även om det bara var Justus som fick stå som exempel här. Teori: jag behöll all galla för mig själv. Turligt nog blev det inget kvar för barnen att ärva. Om vi nu skall snacka totalt ovetenskapligt!

Inga kommentarer: