onsdag, juni 27, 2012

Alla barn borde få ha sommarkul

Idag hämtade vi hem Sigvard från junislägret som har hållit till på Lejdet i Rånäs. Både Alva och Justus har varit på junisläger där när de var yngre så det var roligt för dem att återse stället. Vi åt picknick och så avslutades allt med en brännbollsmatch som jag nogsamt aktade mig från att delta i.

Jag är så glad att ungarna har fått och får de här lägervistelserna. Jag blev ännu mer uppfylld av den glädjen när jag läste om barnfattigdom i Sverige i dagens UNT. Tänker att det finns många fler ungar som skulle behöva få komma på läger och få göra något under sommaren. I Junis har vi tanken att alla skall kunna vara med och håller en låg nivå på deltagaravgifterna (ja, vi går back eller i bästa fall plus minus noll). Trots att avgiften redan från början är låg vet vi att det finns många familjer som ändå inte har råd att låta barnen åka på läger. Den kostnaden kan lägerarrangörerna med största sannolikhet tänka sig att efterskänka om det behövs - men då uppkommer dilemmat med att ingen vill komma med mössan i hand och säga "snälla, kan mitt barn få följa med gratis". Hur sprider man information om möjlighet till kostnadssubventioner eller efterskänkning utan att det blir pinsamt? Fattigdom är ett stigma. Ingen vill prata för högt om det, och det drabbar barnen i hög grad. Jag vet inte vad jag kan göra åt det. Mer än att försöka fortsätta att jobba för att det skall vara en självklarhet för åtminstone organisationen i mitt hjärta, Junis, att alla kan vara med.

IOGT-NTO-rörelsen har en webbsida där uppgifter om läger landet runt samlas. Där kan man titta. Sommarlov åt alla!


Alva berättar för mig om när Ullie skrämde skiten ur lägerbarnen med en läbbig historia en sommarkväll. 

Sigge blåser såpbubblor som hans lag "smile or die" vann. 

Sigge var sedan så oerhört trött att han sov i bilen på väg hem. Justus upplät sin axel som stöd och fortsatte sedan att läsa.



Inga kommentarer: