onsdag, juli 25, 2012

I skolbänken

Min pappa och jag for med ungarna till Hallstahammar. Pappa är uppväxt där, så ock jag. Planen var att strosa och kika. Vi fastnade på Skantzen och museiområdet. Först mötte vi en gemensam gammal bekant, nämligen Olle Lindkvist. Helt otroligt. Sedan tog en av guiderna över oss och så fick vi en gedigen visning av hela området.
Tönnes har skrivit. Med njutning.

Naturligtvis var vi uppe i gamla värdhuset och skolrummen där; jag har inte besökt det sedan jag gick på lågstadiet så det var som nytt för mig. Barnen satt i bänkarna och fick först prova krita på griffeltavla. Sedan fick de gåspenna och bläck. Tönnes tyckte mycket om det! Han satt länge och höll på, och fyllde en hel sida i skrivboken. De tre andra provade stålpenna också innan guiden tog fram abakusramarna. Tönnes skulle självklart ha en också. Jag vet att jag tjatar lite om Tönnes, men eftersom han tidvis har valt att liksom ställa sig utanför gläds jag varje gång han markerar att han tillhör flocken och vill göra precis som de andra.






Inga kommentarer: