onsdag, juli 04, 2012

Musik som luras

Jag återupptäckte ett klipp som min goda körvän Gunnel Selinus filmade under en repetition av verk av den franske kompositören Delalande. Domkyrkokören har lite dille på Delalande och drog bland annat iväg till London 2009 och sjöng där. Till allas belåtenhet, särskilt vår man i Englands Lionel Sawkins. Lionel är expert på Delalande och tycker att vi är mycket goda tolkare av denna musik! (Inte illa pinkat, liksom.) Man kan med fördel gå in på Spotify och söka på "The magnificence of Versailles" så hittar man vår inspelning. Det går också att knalla in i katedralbutiken i Uppsala domkyrka och tjacka CD:n där. Värd vartenda öre.

Åter till filmklippet. Det är en kort sats som framförs av tredelad sopranstämma och är ett lättsamt och svängigt parti. Körvännen Gennet sade vid ett tillfälle att det låter som picknick i det gröna. Men texten är inte picknick, direkt. Dixit Dominus Domino meo sede a dextris meis donec ponam inimicos tuos scabellum pedum tuorum. Dominus a dextris tuis, confregit in die iræ suæ reges. Hämtat från psaltaren. På svenska: Herren sade till min Herre: Sitt på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall åt dina fötter. På sin vredes dag krossade han kungar.

Där står vi och sjunger så glatt om vredens dag och att krossa kungar. Här tycker jag att just glättigt kanske inte borde vara den rätta sinnesstämningen. Hur tänkte du där, Michel-Richard?



 




 



 

Inga kommentarer: