fredag, juli 20, 2012

Och solen har sin gång

Sitter sommarförkyld och slöar framför min DVD-box med Vita huset. C.J säger: "Ryssland och Kina har lagt in sitt veto i säkerhetsrådet." Vänta nu. Det där har jag läst någonstans, alldeles nyss...jo, det stod i tidningen idag att Ryssland och Kina har lagt in sitt veto i FN:s säkerhetsråd mot sanktioner i Syrien. I den fiktiva historien jag ser på rör det sig om pengar. Handelsavtal. Jag vet inget om orsakerna bakom Ryssland och Kinas veto. Men jag kan hoppa upp och sätta mig på att det handlar om kosing.

Det finns folk som säger att kapitalism och frihandel är det enda sättet att få människor att sluta kriga eftersom vi blir beroende av varandra. En tillhandahåller, en annan köper. Det verkar som att pengar i sig själva är en ideologi. Oavsett vilket: som fredsbevarare kan de gå och dra något gammalt över sig. Hittills tycker jag inte att världshistorien har visat upp några lysande exempel på att mänskligheten blir sansad och klok inför tanken på en massa stålar. I ärlighetens namn gäller det alla sorter av ideologier, därför att förr eller senare kopplar någon in våld också och då är det kört. För vilken ideologi eller ekonomisk teori som helst.

Men jag tycker att pengaideologin är läskigast, för den skyr absolut ingenting. Människors liv och lidande är intet i jämförelse med de pengar som ramlar in på vapenförsäljning, narkotikahandel, trafficking, helt legitima handelsavtal mellan stater... handelsavtal var det, ja. Som är viktigast av allt. Det kanske de inte tänker i Syrien just nu.

Inget nytt någon gång. Vi ramlar på, vi människor och verkar inte ändra oss det allra minsta lilla. Äga är bra. Äga är viktigast. Levande varelser är små dammtussar som vi blåser undan när vi tycker att de är i vägen .

Inga kommentarer: